آمونیاک جهانی یکی از محصولات به کار رفته در تولید انبردست می باشد

آمونیاک جهانی را با سفید کننده کلر مخلوط نکنید، زیرا گازهای سمی به نام کلرامین تولید می شود. قرار گرفتن در معرض گازهای کلرامین می تواند باعث سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع، تحریک گلو، بینی و چشم ها یا ذات الریه و مایع در ریه ها شود.

قورت دادن یک محصول پاک کننده حاوی آمونیاک می تواند دهان، گلو و معده را بسوزاند و باعث درد شدید شکم شود. اگر یک محصول پاک کننده حاوی آمونیاک به طور تصادفی بلعیده شد، برچسب محصول را برای دستورالعمل های ایمنی بخوانید یا با مرکز ملی کنترل سموم به شماره 1-800-222-1222 تماس بگیرید و حتماً برچسب محصول تمیز کننده را در دست داشته باشید.

آزمایشات پزشکی می توانند آمونیاک را در خون یا ادرار تشخیص دهند. اما از آنجایی که آمونیاک به طور طبیعی در محیط وجود دارد، افراد به طور مرتب در معرض سطوح پایین آمونیاک در هوا، خاک و آب قرار می گیرند.

بنابراین این نتایج آزمایش به عنوان نشانگرهای زیستی موثر در معرض قرار گرفتن در نظر گرفته نمی شوند. آژانس ثبت مواد سمی و بیماری‌ها (ATSDR) بیان می‌کند که «هیچ تأثیری بر سلامتی در انسان‌هایی که در معرض غلظت‌های معمول محیطی آمونیاک قرار دارند، مشاهده نشده است.

آمونیاک

آمونیاک که به نام NH3 نیز شناخته می شود، گازی بی رنگ با بوی مشخصی است که از اتم های نیتروژن و هیدروژن تشکیل شده است. به طور طبیعی در بدن انسان و در طبیعت – در آب، خاک و هوا، حتی در مولکول های کوچک باکتری تولید می شود. در سلامت انسان، آمونیاک و یون آمونیوم اجزای حیاتی فرآیندهای متابولیک هستند.

حدود 90 درصد آمونیاک تولید شده در کود برای کمک به حفظ تولید غذا برای میلیاردها نفر در سراسر جهان استفاده می شود. آمونیاک کاربردهای مهم دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به استفاده از آن در محصولات پاک کننده خانگی و تولید محصولات دیگر اشاره کرد.

آمونیاک به طور طبیعی وجود دارد و در سراسر محیط در خاک، هوا و آب یافت می شود. آمونیاک نیز به طور طبیعی به عنوان بخشی از چرخه نیتروژن که قبلاً با بارور شدن گیاهان رخ می دهد تجدید می شود. در نتیجه این فرآیند طبیعی، آمونیاک مدت زیادی در محیط دوام نمی آورد و همچنین تجمع زیستی ندارد.

آمونیاک به طور طبیعی در محیط وجود دارد، بنابراین همه افراد در یک نقطه در معرض سطوح پایین قرار می گیرند. ممکن است فردی در هنگام استفاده از محصولات پاک کننده حاوی آمونیاک یا اگر در مزارع یا در نزدیکی مزارع استفاده از کود زندگی می کند، در معرض سطوح بالاتر آمونیاک قرار گیرد.

همچنین اگر فردی در یک ساختمان محصور که حاوی حیوانات زیادی است، وقت بگذراند، ممکن است در معرض سطوح بالاتر آمونیاک قرار گیرد.

هیچ تأثیری بر سلامتی در انسان هایی که در معرض مقادیر معمول آمونیاک موجود در محیط هستند، یافت نشده است. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آمونیاک موجود در هوا ممکن است برای پوست، چشم ها، گلو و ریه های فرد تحریک کننده باشد و باعث سرفه و سوختگی شود.