تجهیزات پزشکی دستگاه سونوگرافی سبب برق گرفتگی یک مادر و سقط فرزندش شد

واحد اولتراسوند از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از فعالیت هایی که در بدن انسان رخ می دهد استفاده می کند. مبدل برای انتشار صدای با فرکانس بالا استفاده می شود که اغلب در محدوده شنوایی انسان نیست. پس از بازگشت امواج اولتراسونیک، پژواک صدا ضبط می شود.

با این داده های بلادرنگ نمایش داده شده بر روی صفحه کامپیوتر، اندازه، قوام و شکل بافت های نرم و اندام های بدن را می توان تعیین کرد. معمولا تکنسین ها (سونوگرافیست ها) برای انجام مراحل تصویربرداری تحت آموزش های ویژه قرار می گیرند.

پزشک یا رادیولوژیست مسئول تفسیر نتایج حاصل از تصویربرداری اولتراسوند است. با این فناوری می توان بیماری های متعددی را تشخیص داد و درمان کرد.

انجام تجهیزات پزشکی دستگاه سونوگرافی اغلب نیاز به آمادگی کمی دارد یا نیازی به آمادگی خاصی ندارد. پزشک قبل از انجام سونوگرافی به بیمار در مورد نحوه آماده سازی، نوشیدن، انجام و یا خوردن اطلاعات می دهد.

آماده سازی ممکن است شامل گذاشتن جواهرات در خانه، پوشیدن لباس راحت و موارد دیگر باشد. در برخی موارد، بیماران ممکن است نیاز به تعویض روپوش داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید.

تجهیزات پزشکی

سونوگرافی فواید بی‌شماری دارد، به همین دلیل است که به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارها برای تشخیص بیماری‌های مختلف و درمان بعدی آن‌ها مطرح شده است.

در زیر به برخی از اصلی ترین مزایا و دلایل شیوع آن اشاره شده است.

ایمنی
بدون تشعشعات یونیزه: مزیت اصلی تصویربرداری اولتراسوند این است که از امواج صوتی اولتراسونیک برای ایجاد تصاویر استفاده می کند.
تکنیک های اولتراسوند با سایر روش های تصویربرداری متفاوت است، زیرا از اشعه استفاده نمی شود. در نتیجه، از هرگونه پاسخ نامطلوب بیمار که معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض پرتو ایجاد می شود، اجتناب می شود.
سایر آزمایشات تصویربرداری اغلب به موادی به نام مواد حاجب نیاز دارند. این عوامل کنتراست به تاکید بر نواحی خاصی در بدن با مشکلاتی در طول تصویربرداری تشخیصی کمک می کنند. بیماران معمولاً این داروها را از طریق داروهای خوراکی یا تزریق در مسیرهای گردش خون تجویز می کنند.
بسیاری از افراد به این مواد واکنش های آلرژیک دارند. مواد حاجب مشابه برای تصویربرداری اولتراسوند در بیشتر موارد مورد نیاز نیست، بنابراین ایمنی بیمار را تضمین می کند.
رویکرد غیر تهاجمی
معاینه سونوگرافی نیازی به روش های تهاجمی ندارد.
تکنسین ها فقط باید مبدل های صوتی مناسب را در تماس مستقیم با پوست روی نواحی خاصی که نیاز به تجسم دارند قرار دهند.
به عنوان مثال، برای بررسی غده تیروئید بیمار، پروب روی گردن بیمار قرار می گیرد. برای زنان باردار روی شکم گذاشته می شود.