ترمومتر دیجیتال آزمایشگاهی که قابلیت نشان دادن دمای هوا را نیز دارد

دماسنج‌های آزمایشگاهی در کاربردهای تحقیقاتی و علمی مانند نظارت بر آزمایش‌ها، حفظ محیط کار استریل، کالیبراسیون سایر ابزارهای آزمایشگاهی و آزمایش مواد استفاده می‌شوند.

برای استفاده بالینی از حیوانات غیرانسانی طراحی شده است. از مویرگ مویرگ با لامپ پر شده از انتهای جیوه ساخته شده است. نزدیک لامپ، دارای خمیدگی باریک است که به دلیل انقباض شناخته شده است.
تعریف
محدوده ترمومتر دیجیتال آزمایشگاهی به طور کلی از 10 تا 110 درجه سانتیگراد است. از این رو برای اندازه گیری دمای بدن استفاده نمی شود.

اهمیت دماسنج آزمایشگاهی: دماسنج های آزمایشگاهی کوچک طراحی شده اند تا آن را قابل شرب کنند. حباب دماسنج آزمایشگاهی معمولاً بزرگتر از حفره آن است تا حاوی مایع بیشتری باشد و حساسیت آن را بهبود بخشد.

سازمان هایی مانند موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) و انجمن آزمایش و مواد آمریکا (ASTM) دماسنج های آزمایشگاهی را کالیبره می کنند و قابلیت ردیابی را ارائه می دهند.

ترمومتر

NIST خدمات کالیبراسیون را برای انواع دماسنج های آزمایشگاهی ارائه می دهد که محدوده دمایی از -196 درجه سانتی گراد تا 550 درجه سانتی گراد (321- درجه فارنهایت تا 1022 درجه فارنهایت) را پوشش می دهند.

دستگاه های ارسالی باید از نظر ظرافت و یکنواختی فارغ التحصیلی و همچنین عاری از رطوبت، حباب های گاز و ترک، آزمایش اولیه را پشت سر بگذارند.

دماسنج هایی که باید کالیبره شوند در یک حمام با دمای ثابت همراه با یک دماسنج استاندارد مقاومتی پلاتین کالیبره شده با NIST (SPRT) قرار می گیرند که قابل ردیابی به مقیاس دمای بین المللی 1990 (ITS-90) است.

همچنین ممکن است آزمایش‌های ویژه‌ای بر روی دماسنج‌های مقاومتی پلاتین درجه صنعتی، دماسنج‌های دیجیتال و ترمیستورها انجام شود. دماسنج های آزمایشگاهی دارای گواهی ASTM نیز باید الزامات آزمایشی دقیق را پشت سر بگذارند.

این دماسنج در اصل یک دستگاه الکترونیکی است. نام آن ترکیبی از حرارت و مقاومت است. مقاومت آن به دما بستگی دارد. عمدتاً تغییرات مقاومت الکتریکی را اندازه گیری می کند و آنها را به تغییرات دما تبدیل می کند.

همه این دماسنج ها نمایشگر را در فارنهایت (F) یا سانتیگراد (C) نشان می دهند. بسته به انواع آزمایشات آزمایشگاهی می توان از آنها در کاربردهای مختلفی استفاده کرد.