پسری با پاشیدن اسید کلریدریک در اصفهان بر صورت خواهرش او را مجروح نمود

هنگامی که کلرید هیدروژن در آب حل می شود HCl تشکیل می شود. این یک مولکول دو اتمی ساده است. اتم هیدروژن و کلر با یک پیوند کووالانسی به نام اسید کلریدریک در اصفهان متصل هستند. پیوند بین آنها قطبی است زیرا اتم کلر در مقایسه با اتم هیدروژن الکترونگاتیو تر است.

به شدت اسیدی است. بی رنگ و چسبناک است. خورنده است و بوی تند مشخصی دارد. به طور گسترده ای به عنوان یک معرف آزمایشگاهی و در صنعت استفاده می شود. در فرآوری چرم، تولید ژلاتین استفاده می شود.

خواص فیزیکی مانند چگالی، نقطه ذوب، PH و نقطه جوش به مولاریته یا غلظت HCl بستگی دارد.

در آزمایشگاه، و همچنین در مقیاس تجاری، کلرید هیدروژن با حرارت دادن کلرید سدیم با H2SO4 غلیظ تهیه می شود. گاز را می توان با عبور از غلظت اسید سولفوریک خشک کرد.

کلرید هیدروژن یک گاز بسیار بو و بی رنگ است. هیدروژن کلرید گازی به کلریدهای تشکیل شده توسط فلزات فعال و اکسیدها، هیدروکسیدها و کربناتهای آنها پاسخ می دهد.

چنین واکنش هایی فقط در صورت وجود رطوبت به آسانی رخ می دهد. هیدروژن کلرید کاملا خشک است و بسیار غیر فعال است.

اسیداسید

واکنش‌های اسید کلریدریک، واکنش‌های اسیدهای قوی رایج هستند، مانند: واکنش‌های فلزی که در آن گاز هیدروژن جابجا می‌شود، واکنش‌هایی با اکسیدهای ساده (فلز) و هیدروکسیدهایی که با تشکیل کلرید فلز و آب خنثی می‌شوند، و واکنش‌ها با نمک‌های اسیدی ضعیف. که در آن اسید سنگین جابجا می شود.

ترشحات معده از اسید هیدروکلریک، چندین آنزیم و یک پوشش مخاطی تشکیل شده است که از پوشش معده شما محافظت می کند.

اسید هیدروکلریک به بدن کمک می کند تا مواد غذایی مانند کلسیم را تجزیه کند و آنها را هضم و بنوشد. همچنین باکتری ها و ویروس های معده را از بین می برد و در نتیجه بدن شما را در برابر عفونت محافظت می کند.

اسید معده از اسید هیدروکلریک (HCl)، کلرید پتاسیم (KCl) و کلرید سدیم (NaCl) تشکیل شده است. غلظت اسید هیدروکلریک در معده تقریباً 0.5 درصد یا 5000 قسمت در میلیون است.