هر فرش دستباف شرقی طبق سنت یک قطعه منحصر به فرد است. گره زن همیشه تعبیر خود یا سلیقه خود را به قالی می آورد

. حتی اگر طرح خاصی تدوین شده باشد، یک گره زنی با تجربه نمی تواند آن را 100% دوباره گردآوری کند. به همین دلیل باید توجه داشته باشید که یک تشک خاص در اندازه ها یا مقادیر مختلف موجود است.

به طور سنتی، یک فرش 9 متری ماهی تبریز شرقی خاص در اندازه های مختلف گره نمی خورد، بلکه فقط یک بار وجود دارد. جذابیت و شخصیت فرش دستباف دقیقاً در همین جاست.

فرش های ماشینی به صورت کامپیوتری طراحی شده و در مقیاس 1:1 ساخته شده اند. آنها معمولا در اندازه ها و مقادیر مختلف موجود هستند و کاملاً یکسان هستند.
اگر فرش خاصی در اندازه ها یا مقادیر مختلف موجود است توجه کنید.

به طور کلی می توان گفت هیچ فرش دستبافی کاملاً متقارن نیست. از یک طرف، شکل همیشه کمی نامنظم خواهد بود. از طرفی طرح نیم فرش را نمی توان دقیقاً بازتولید کرد.

گره زن ماه ها روی فرش می نشیند و نمی تواند جزئیات کوچک یا تزئینات 1:1 را تکرار کند. اما این دقیقاً همان کاری است که یک ماشین انجام می دهد. او الگوها و اشکال کاملا متقارن ایجاد می کند.

اگر شکاف یا نقصی پیدا کردید، اینها نشانه های فرش دستباف است.

فرش

خلاصه اینکه فرش واقعی شرقی یا ایرانی حاشیه دوخته ندارد. حاشیه ها انتهای نخ های تار را تشکیل می دهند و بنابراین جزء لاینفک فرش هستند. اگر در پشت فرش دیدید که حاشیه های آن دوخته شده است، بعید است که فرش واقعی شرقی باشد. فر واقعی شرقی یا ایرانی حاشیه دوخته ندارد.

در پشت فرش می‌توانید گره‌ها را مشاهده کنید، مشروط بر اینکه فرش گره‌دار باشد و بافته نشده باشد. گره ها به کارشناسان بینش عمیقی در مورد روش گره زدن، ظرافت، تلاش و کیفیت فرش می دهد.

فرش های دستباف هرگز کامل نیستند. این را می توان به ویژه در گره ها به خوبی مشاهده کرد. بی نظمی ها و ایرادات جزئی در پشت فرش های شرقی از جمله فرش های ایرانی کاملا طبیعی است. اگر هر ردیف گره پشتی یکنواخت و بدون عیب باشد، فرش ماشینی است.

به ویژه، فرش های سنتی شرقی فقط از مواد طبیعی مانند پشم گوسفند، پنبه، موی شتر یا ابریشم خالص ساخته می شوند. سطح (شمع) معمولاً از پشم گوسفند ساخته می شود، در حالی که پشت (توار) اغلب از پنبه یا پشم گوسفند ساخته می شود.

فرش های بسیار باکیفیت تماماً از ابریشم طبیعی ساخته شده اند که از درخشش زیبایش می توان آن را تشخیص داد. فرش‌های ماشینی را می‌توان از پشم نیز ساخت، اما اغلب حداقل در بخشی از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند.

به خصوص در قسمت عقب، صرفه جویی صورت می گیرد و از مواد ارزان قیمت استفاده می شود. اگر پشتی مصنوعی از فرش پیدا کردید، این فرش تولید صنعتی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *